Als ieder zijn bescheiden steentje bijdraagt, kunnen we samen globaal het verschil maken

4 tips om tussen 17 en 21 uur minder stroom te verbruiken

In onze vorige ‘Winter Newsletter’ kon je al lezen dat tussen 17 en 21 uur het meeste stroom wordt verbruikt. Vooral in de winter. Je komt thuis na je werk en hop, in de meeste huizen gaan meteen het licht, de verwarming, de huishoudtoestellen, televisie en spelconsole aan. Dat vraagt behoorlijk wat van het elektriciteitsnet. Het is spitsuur voor Elia, de transmissienetbeheerder, en de elektriciteitsproducenten.
Bij ENGIE moeten onze GEM-collega's daarom rekening houden met deze vroege avondpiek, die soms erg gespannen kan zijn. Met deze 4 praktische tips verminder je jouw verbruik tijdens de piekuren. Als ieder zijn bescheiden steentje bijdraagt, kunnen we samen globaal het verschil maken.
Hoe verbruik je minder stroom tussen 17 en 21 uur?


1. Anticipeer!
Anticiperen om minder te verbruiken doe je op verschillende manieren:
•    Stop je koelkast zo vol mogelijk, eventueel zelfs met flessen water of lege dozen. Een bijna lege koelkast verbruikt namelijk meer dan een volle.
•    Ontdooi geregeld je diepvriezer, dat vermindert het verbruik met 40%! Ben je bang dat je de inhoud van je koelkast en diepvriezer moet weggooien wanneer de stroom uitvalt? Niet nodig, je toestellen houden alles nog urenlang koud.
•    Of doe als een eekhoorn! Stockeer je elektriciteit overdag zodat je die ‘s avonds kunt gebruiken zonder het net te belasten. Laad bijvoorbeeld je tablet, smartphone en andere apparaten met een batterij overdag op in plaats van ‘s avonds. 
•    En wie echt gemotiveerd is, kan investeren in een thuisbatterij die gekoppeld is aan je zonnepanelen De Powerwall 2 van Tesla bijvoorbeeld kan dankzij zijn opslagcapaciteit van 13,5 kWh een heel gezin een halve dag van stroom voorzien.


2. Uitstel is geen afstel!
Meestal doen we de afwas meteen na het eten. Deze winter vermijd je echter beter het stroomspitsuur en zet je je vaatwasmachine pas na 22 uur aan (en je geniet meteen van je tweevoudige tarief als je dat hebt). Als je meestal laat gaat slapen, kun je ook je wasmachine pas na 22 uur laten draaien.  Heeft je machine een timer? Programmeer dan een wasje rond 15 uur. Dan is je was klaar wanneer je van je werk komt! Of stel je wasjes voor een keer uit! Je droogkast gebruik je best zo weinig mogelijk. Dat is namelijk een van de grootste energieverslinders van je huis.


3. Uit, af, off
Het overkomt je wellicht ook dat je het licht aan aan laat in een kamer waar je niet meer bent.  Wees aandachtig en vergeet de lichten niet te doven. Je kan  je oude gloeilampen door ledlampen vervangen door ze uiteraard uit te schakelen als je een kamer uit gaat. 
Dezelfde reflex geldt voor al je elektrotoestellen (en dat zijn er veel!) die je niet gebruikt maar die wel stand-by blijven. Op tien jaar tijd is ons sluipverbruik met 30% gestegen! Dat is goed voor 7% tot 18% van onze elektriciteitsfactuur. Wil je het net minder belasten, spoor dan je sluipverbruik op en beperk het tot een minimum. 
Elektrische bijverwarmingstoestellen verbruiken ook ontzettend veel stroom (2-3 kWh), dus kies indien mogelijk liever voor een gezellig houtvuur of een extra dikke trui.


4. Produceer warm water ‘s nachts
Heb je een elektrische warmwatertank? Werkt die “op vraag”, wanneer je de kraan opendraait? Zet die dan overdag uit en schakel hem pas ‘s avonds, na 22 uur, weer in. Zo produceert hij ‘s nachts warm water (wanneer niemand veel verbruikt). Ben je bang dat je dan overdag niet genoeg warm water zult hebben? Geen zorgen, dergelijke warmwatertanks zijn ervoor gemaakt om water 24 uur lang warm te houden.

Alle artikels Volgende artikel